پرش لینک ها

بلیچینگ دندان چیست؟

ترجیح می‌دهید لبخندی زرد و کدر داشته باشید یا خنده‌ای یکدست و مرواریدی؟ طبیعی است که پاسخ همه افراد، مورد دوم است! اهمیت سفیدی دندان آنجا خودش را نشان می‌دهد که دندان افراد بر اثر عدم مراقبت، مصرف سیگار، افزایش سن ودچار تغییر رنگ می‌شود و زیبایی چهره آن‌ها را با قدرت باورنکردنی، تخریب می‌کند! در حقیقت بلیچینگ دندان، تخصصی‌ترین و اصولی‌ترین روشی است که به‌کمک آن می‌توانید دندان‌هایی درخشان و یکدست را به لبخند خود هدیه دهید؛ اما بلیچینگ چیست؟ چطور انجام می‌شود؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه مقاله تمام‌وکمال با این روش درمانیزیبایی شاهکار آشنا خواهید شد. در مطب دندانپزشکی دکتر مهتری، این روش زیبایی با بهترین مواد و زیر نظر دندانپزشک حاذق و باتجربه انجام خواهد شد و شما می‌توانید از ظاهر جدید خودتان لذت ببرید.

قبل و بعد از بلیچینگ

بلیچینگ دندان چیست؟

اگر به‌دنبال روشی برای سفیدکردن دندان‌ها و ازبین‌بردن لکه‌های آن می‌گردید، بلیچینگ مخصوص خودتان است! این راهکار بی‌نظیر هم در مطب دندانپزشکی و هم در منزل انجام می‌شود. معمولاً در این روش از مواد سفیدکننده پراکسید استفاده می‌کنند؛ موادی که به‌صورت تخصصی‌تر در مطب استفاده می‌شود، پراکسید هیدروژن بیشتری نسبت به مواد خانگی آن دارد. طبیعی است که هر چه محلول قوی‌تر باشد، در نتیجه دندان‌های سفیدتری تحویل خواهید گرفت.

بلیچینگ را با سفیدکردن دندان اشتباه نگیرید! سفیدکردن دندان نوعی پاکسازی سطحی است که به‌کمک مواد مختلفی مانند ژل‌ها، دهانشویه‌ها و خمیردندان‌ها انجام می‌شود؛ اما بلیچینگ، تخصصی‌ترین روش سفیدکردن دندان است که به‌کمک ماده تخصصی پزشکی اکسدان، هم لکه‌های سطحی و هم لکه‌های عمیق را پاک می‌کند و قابلیت دارد که دندان‌هایتان را حتی سفیدتر از نسخه اولیه خود کند.

بليچينگ چگونه انجام مي شود؟

قبل‌از هر چیز باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شوید. بعد از اینکه اطمینان کافی نسبت به سلامت دندان‌های خود به‌دست آوردید، می‌توانید با انتخاب یکی از روش‌های Bleach در خانه یا در مطب، خود را برای سفیدسازی دندان‌ها آماده کنید. در هر دو روش، ماده ژلی مخصوص به‌کمک کیت‌های بلیچینگ، روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و پس‌از مدت‌زمان مشخصی صبر، این ماده اکسیدانی از رو دندان‌تان پاک می‌شود تا لبخندی درخشان نصیبتان شود.

انواع روش‌های بلیچینگ دندان چیست؟

هرگز سفیدشدن دندان‌های خود را فدای سلامت آن نکنید. برای اینکه بتوانید یک بلیچ سالم،‌ اصولی و ماندگار را تجربه کنید، لازم است که برای چکاپ توسط دندانپزشک متخصص ویزیت شوید تا سلامت لثه‌ها و دندان‌هایتان تضمین شود. اگر پزشک، مجوز شروع درمان را صادر کرد، می‌توانید یکی از این دو روش را برای خود انتخاب کنید:

  • بلیچینگ در مطب (Office Bleaching)؛
  • بلیچینگ در خانه (Home Bleaching).

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

در این روش، بلیچینگ دندان شما تحت‌نظر دندان‌پزشک انجام می‌شود و نسبت به نوع خانگی آن، از سرعت و ماندگاری بیشتری برخوردار است. به‌دلیل غلظت بیشتر ماده پراکسید در این روش، کیفیت بلیچ شما نیز بالاتر خواهد بود. پس‌از قراردادن ماده بر روی دندان های شما و تاباندن نور آبی مخصوص، عملیات سفیدکنندگی طی چند ساعت به پایان می رسد. البته بهتر است که در انتخاب مطب دقت لازم را داشته باشید. انتخاب مجموعه‌ای معتبر مانند مطب دندانپزشکی دکتر مهتری و دکتر شایگان مهر، دانش کافی پزشکان و کیفیت متریال مورد استفاده آن‌ها را تضمین می‌کند.

بلیچینگ آفیس

بلیچینگ دندان در خانه چیست؟

نگران نباشید! اگر به هر دلیلی امکان مراجعه چندباره به دندانپزشکی را ندارید، می‌توانید تنها یک‌بار توسط پزشک معاینه شوید و سپس با تحویل قالب مخصوص دندان خود، باقی مراحل بلیچینگ را در منزل انجام دهید. در روش هوم‌بلیچینگ، متخصص پس‌از تهیه قالب از دندان‌های شما، تری پلاستیکی شفافی می‌سازد تا با قراردادن آن روی دندان‌هایتان، مراحل زیباسازی خود را به انجام برسانید. این روش، مدت‌زمان بیشتری نسبت به آفیس‌بلیچینگ می‌طلبد و برای نتیجه‌گیری حتمی، نیاز است که حدود ۳ الی ۴ هفته روی آن زمان بگذارید.

بلیچینگ در خانه

مراحل بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

افرادی که به‌دنبال راهکارهای مطمئن‌تری هستند، ترجیح می‌دهند که خود را به دست دندانپزشک بسپارند و با کمی هزینه بیشتر، دردسر چند هفته‌ای هوم‌بلیچ را به جان نخرند؛ اما در فرایند سفیدکردن دندان با این روش، در مطب دندانپزشکی چه مراحلی طی می‌شود؟

  • اولین مرحله، بررسی دندان‌ها و معاینه اولیه آن است. با این مشاوره تخصصی، مشخص می‌شود که با توجه به مقدار لکه‌های دندان، سلامت لثه و مشکلات دندانی و دهانی، آیا کاندیدای مناسبی برای این روش سفیدکنندگی هستید یا نه!
  • در صورت تأیید، وارد مرحله بعد می‌شوید و در صورت داشتن جرم و پلاک و رسوب، فرایند پاکسازی و جرم‌گیری انجام می‌شود.
  • درجه سفیدی دندان شما تعیین می‌شود.
  • یک جداکننده در دهانتان قرار می‌گیرد تا سطح همه دندان‌هایتان در معرض دید باشد.
  • سپس متخصص با یک رزین یا ژل محافظ، روی لثه را می‌پوشاند تا در مقابل تحریک و آسیب آن توسط مواد اصلی بلیچ، محافظت شود.
  • در این مرحله، کیت ژل سفیدکننده اصلی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.
  • اشعه لیزر به این سطح تابانده می‌شود و پس‌از حدود 30 دقیقه، این عملیات به پایان می‌رسد.

این فرایند با توجه به تشخیص پزشک، چند مرتبه تکرار می‌شود تا درجه سفیدی مدنظر شما به‌دست بیاید.

مراحل بلیچینگ در خانه چگونه است؟

افراد برای اینکه مداوم به مطب مراجعه نکنند، گاهی تصمیم به درمان‌های اصولی خانگی می‌گیرند. این روش نیز به‌عنوان راهکاری تخصصی به شما پیشنهاد می‌شود. پروسه Bleach در خانه به‌صورتی است که لازم است در این فرایند ۲ مرتبه به مطب پزشک خود مراجعه کنید. یکبار برای چکاپ و اطمینان از سلامت وضعیت دهانی و یکبار دیگر برای قالب‌گیری!

  • پس‌از اینکه پزشک از دندان‌های شما قالب گرفت تا تری‌های سفیدکننده سفارشیدرست مطابق شکل و اندازه دندان‌های شمابسازد. تری‌ها قالب‌های شفاف، نازک و نامحسوسی هستند که روی دندان شما قرار می‌گیرد.
  • بعد از دریافت این تری‌ها، دندان‌پزشک نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهد.
  • سپس طبق این دستورالعمل‌های شخصی‌سازی‌شده برای شما، درمان خود را به‌صورت منظم در خانه ادامه می‌دهید.
  • در هر بار استفاده، ژل سفیدکننده را داخل فرورفتگی‌های تری می‌ریزید و در دهان قرار می‌دهید.
  • معمولاً روزانه بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت و به مدت یک الی ۲ هفته نیاز به استفاده از این روش دارید.
  • به هیچ عنوان، بیشتر از توصیه متخصص، از مواد سفیدکننده‌ای که در اختیار دارید استفاده نکنید تا از آسیب‌های آن در امان بمانید.

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

شما می‌توانید از انواع روش‌ها برای خوش‌رنگ‌ کردندن دان‌های رنگ‌گرفته خود استفاده کنید؛اما بلیچ‌کردن مزایایی دارد که می‌تواند به‌ عنوان روشیبی‌ نظیر به متقاضی ان لبخند هالییودی معرفی شود:

درجه سفیدی دلخواه شما

یکی از مزایای فوق‌العاده بلیچینگ دندان، میزان سفیدکنندگی آن است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود و مشورت با پزشک، درجه سفیدی مطلوب خود را به دندان‌هایتان هدیه کنید و لکه‌های عمیق سیگار،‌ قهوه، گذر سن ورا با این روش درمانی از بین ببرید.

نتیجه ماندگار

کافی است به‌جای سفیدکردن دندان با روش‌های غیرتخصصی، بلیچ را امتحان کنید تا با میزان ماندگاری آن مواجه شوید. با رعایت مراقبت‌های پس‌از این درمان، سفیدی طولانی‌مدت و مادام‌العمر را تجربه خواهید کرد.

روشی کاملاً امن

سفیدکردن دندان با روش بلیچینگ به شما اطمینان ۱۰۰ درصدی می‌دهد که سلامت لثه‌ها و مینای دندان شما حفظشود. وقتی دندان خود را به یک متخصص می‌سپارید تا در مطب خود، آن را به ردیفی سفید و درخشان تبدیل کند یا دستورالعمل دقیق استفاده از مواد سفیدکننده را به شما آموزش دهد، در حقیقت سلامت دهان و دندان خود را با روشی حرفه‌ای، ایزوله کرده‌اید.

زمان درمان کوتاه

یک جلسه بلیچینگ دندان می‌تواند ببین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. با وجود این، باز هم در برخی موارد ممکن است جلسه درمانی شما کوتاه‌تر نیز باشد. این روش برای افراد پرمشغله، راهکاری عالی به‌نظر می‌رسد.

تغییر رنگ دندان با بلیچینگ

معایب و عوارض بلیچینگ چیست؟

این روش، به‌طور کلی فرایندی ایمن شناخته می‌شود؛ بااین‌حال بهتر است از برخی عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید تا با دید ۳۶۰درجه‌ای در این مسیر قدم بگذارید:

  • حساسیت دندان: این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که مواد سفیدکننده به‌طور عمیق به مینای دندان نفوذ کرده باشند. البته احتمال این نوع از حساسیت در مطب های معتبر تقریباً صفر است؛ اما در صورت بروز نیز نگران نباشید! این حساسیت موقتی است و پس‌از مراقبت‌های ساده مانند استفاده از دهانشویه و خمیردندان ضدحساسیت) رفع خواهد شد.
  • تحریک لثه: اگر ژل مراقبت از لثه پیش‌از شروع پروسه درمان به‌خوبی روی لثه‌هایی شما مالیده نشده باشد، احتمال تماس مواد سفیدکننده با لثه وجود دارد. این موضوع می‌تواند باعث قرمزی،‌ تورم و درد شود که در اغلب موارد با شستشو با نمک رفع می‌شود.
  • سفیدی بیش‌از‌حد: این مورد معمولا در درمان‌های هوم‌بلیچینگ اتفاق می‌افتد؛ ازآنجاکه بیماران برای رسیدن سریع‌تر به نتیجه، از مقدار بیشتری ژل سفیدکننده استفاده می‌کنند یا برای نتیجه‌گیری ماندگارتر، دفعات بیشتر از دستورالعمل پزشک، فرایند بلیچ را ادامه می‌دهند دچار این عارضه می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث پیداشدن رنگ زرد عاج دندان شود و تمام زحمات شما را به هدر بدهد؛ بنابراین بهتر است درست طبق دستور پزشک عمل کنید تا نتیجه دلچسب خود را به‌دست بیاورید.
  • واکنش‌های آلرژیک: بهتر است پیش‌از شروع هر روش درمانی دندانپزشکی، درباره نوع و میزان آلرژی‌های جسمی خود با دندانپزشک مشورت کنید. بروز علائمی مانند کهیر،‌ مشکلات تنفسی و تورم صورت و لب‌ها می‌تواند از عوارض مواد Bleaching باشد که در موارد نادر برای گروه‌های حساس رخ می‌دهد.

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت هایی لازم است؟

با انجام مراقبت‌های زیر، نتیجه درمان خود را قطعی کنید و با خیال راحت تا همیشه لبخند بزنید:

  • تا چند روز پس‌از این فرایند، دهان خود را روزانه چند مرتبه با آب گرم بشویید.
  • سیگار، قلیان ورا به صفر برسانید تا اثر بلیچینگ را ازبین نبرید.
  • بعد از هر بار انجام این کار، لثه خود را با آب ولرم به‌طور کامل بشویید.
  • تا مدتی مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا بسیار داغ را تعطیل کنید.
  • تا چند روز از خمیردندان‌های سفید ضدحساسیت استفاده کنید و خمیردندان‌های رنگی را کنار بگذارید.
  • تا یک هفته از مواد نوشیدنی رنگ‌زا مانند چای، قهوه و نوشابه رنگی دوری کنید. اگر عادت شدید به کافئین دارید، می‌توانید در شرایط لزوم از نی برای نوشیدن قهوه استفاده کنید.
مراقبت های بعد از بلیچینگ

علل تغییر رنگ و نیاز به بلیچینگ دندان چیست؟

بعضی از دلایل زردشدن و لکه‌گرفتن دندان‌ها، واضح‌تر از آن هستند که نیاز به یادآوری داشته باشد؛ اما از شنیدن همه این دلایل ریز و درشت در کنار هم، شوکه خواهید شد:

  • عدم استفاده از مسواک‌ و نخ دندان: وقتی به‌صورت منظم و روزانه مسواک نمی‌زنید و از نخ دندان استفاده نمی‌کنید، به باکتری‌ها و ذرات غذا اجازه می‌دهید که به دندان شما بچسبند و به مرور زمان باعث ایجاد لکه شوند.
  • مصرف دخانیات: سیگار و قلیان به‌همراه تمامی مصرف‌های دیگر این نوع از موادهای دودزا، زردی دندان را به‌صورت جدی مهمان دائمی لبخند شما می‌کند.
  • نوشیدنی‌های رنگ‌زا: درست است که عادت به نوشیدن قهوه و چای و نوشابه و طعم دلچسب این نوشیدنی‌های جذاب، می‌تواند شما را به استفاده مداوم از آن‌ها ترغیب کند؛ اما تا جایی که می‌توانید جانب احتیاط را در مصرف این مواد رعایت کنید تا لکه‌های زرد و کدر روی دندانتان کنترل شود.
  • خوراکی‌های رنگ‌دار: یک قانون نانوشته می‌گوید «هر چیز که لباس سفید شما را لکه‌دار کند، دندانتان را نیز لکه‌دار می‌کند؛ بنابراین آبنبات‌های رنگارنگ، تنقلاتی با رنگ مصنوعی شدید و حتی سبزیجاتی مانند تمشک، شاتوت سیاه، زغال‌اخته ونیز در درازمدت می‌تواند روی رنگ‌پذیری دندان‌های براق و سفید شما اثر بگذارد.
  • بالارفتن سن: این مورد، یک فرایند طبیعی در لکه‌گیری دندان‌های شماست. با گذر سن، مینای دندان شما فرسوده می‌شود و این فرسودگی به لایه بعدی (عاج) می‌رسد و رنگ مایل به زرد آن را نمایان می‌کند.
  • بیماری‌های خاص: بیماری‌هایی مانند کمبود کلسیم، بیماری‌های کبدی، راشیتیسم، سلیاک وممکن است اثراتی روی سلامت مینای دندان شما بگذارد و باعث تغییر رنگ آن شود.
  • داروهای خاص: برخی از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی، داروهای روان‌درمانی، داروهای مربوط به کنترل فشارخون، بعضی آنتی‌بیوتیک‌های قوی در بلندمدت روی سفیدی دندان شما اثر منفی می‌گذارد.
  • ژنتیک: راستش را بخواهید این مورد را می‌توانیم به شانس واگذار کنیم! لبخند شفاف و سفید می‌تواند در اثر ضخامت ژنتیکی مینای دندان شما به‌وجود آمده باشد. هر چه این مینا ضخامت کمتری داشته باشد، احتمال رنگ‌پذیری آن و پیداشدن زردی عاج زیر آن بالاتر می‌رود.
  • ضربه: ضربه‌هایی که باعث ترک می‌شوند، مینای دندان را با آسیب مواجه می‌کنند. درست است که این موضوع در کودکان شایع‌تر است؛ اما بزرگسالان نیز از حواس‌پرتی و ضربه به دندان‌های خود مصون نیستند.

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

متخصصین براین باورند که ترکیب دو روش Home bleaching و Office bleaching موثرترین روش برای سفیدکردن سریع و بادوام دندان‌ها است. به‌طوری که در آفیس‌بلیچینگ، به‌سرعت مراحل سفیدشدن دندان‌هایتان اتفاق می‌افتد و در ادامه به‌کمک هوم‌بلیچینگ می‌توانید این راهکار درمانی را به یک سفیدی ماندگارتر تبدیل کنید.

بلیچ دندان چقدر دوام دارد؟

آیا سفیدکردن دندان، دائمی است؟ در یک کلمه: خیر! هیچ روش سفیدسازی مادام‌العمر وجود ندارد؛ اما می‌توانیدبنابر میزان مراقبتلذت ماندگاری این درخشش و یکدستی بی‌نظیر را بین چند ماه تا ۳ سال تجربه کنید.

بهترین سن برای انجام بلیچینگ دندان

توصیه دندانپزشکان این است که تا پیش‌از ۱۸ سالگی به‌هیچ‌عنوان به‌سراغ بلیچ نروید؛ چراکه تا قبل‌از این سن، رشد کامل دندان‌ها و فک اتفاق نیفتاده است و امکان آسیب به بافت دهان و دندان وجود دارد. به‌جز این قاعده سنی، سایر افراد می‌توانند بدون محدودیت سنی از این روش سفیدکنندگی استفاده کنند.

قبل و بعد از بلیچینگ

چه زمانی به بلیچینگ نیاز داریم؟

درصورتی‌که دندان‌هایی سالم، منظم و هم‌تراز دارید و تنها دغدغه شما سفیدی و درخشش آن‌هاست، می‌توانید برای یک بلیچینگ حرفه‌ای به‌سراغ دندانپزشک خود بروید. فراموش نکنید که Bleaching روشی برای مرتب‌نشان‌دادن دندان‌ها به‌حساب نمی‌آید و تنها می‌تواند بر رنگ آن تأثیر بگذارد.

چه کسانی نمی‌توانند بلیچینگ کنند؟

به این لیست نگاهی بیندازید تا با افرادی که مجوز انجام بلیچینگ ندارند، آشنا شوید:

  • افراد زیر ۱۸ سال؛
  • زنان باردار و شیرده؛
  • افراد با بیماری‌های لثه؛
  • کسانی که از لمینت و کامپوزیت استفاده کرده‌اند؛
  • افرادی با دندان ناسالم و پوسیده؛
  • بیمارانی با مینای دندان آسیب‌دیده.
بلیچینگ در مطب

سخن پایانی

هیچکس از تماشای لبخندی سفید و یکدست، سیر نمی‌شود! اگر دچار نامرتبی یا ناهنجاری‌های فک و دهان نیستید، دندان‌های پوسیده ندارید و در شرایط خاصی به سر نمی‌برید، کافی است در یکی از معتبرترین مطب های دندانپزشکی مانند مطب دندانپزشکی دکتر مهتری و دکتر شایگان مهر، زیر نظر خوش‌سابقه‌ترین و محبوب‌ترین متخصصین این حوزه، بلیچینگ دندان را امتحان کنید تا لبخند درخشان و مرواریدی به امضای چهره شما تبدیل شود و با لبخند سفید و بی‌نظیر خود شناخته شوید!

خانه
نوبت دهی آنلاین
ارتباط با واتساپ
تماس